Sidebar

Lommetyverier skal bekæmpes – med opmærksomhed

Københavns Kommune opfordrer med en ny kampagne københavnere og turister til at passe bedre på deres ting, når de færdes i byen.

Med et øget fokus på, hvad der gør det let for tricktyvene at komme til folks lommer, skal kampagnen være en reminder om, at man skal være opmærksom på sine ejendele. Kampagnen har fået navnet “Pickpockets love distractions” og er særligt målrettet unge og turister, som er de grupper, der oftest bliver bestjålet, fordi de bliver distraheret eller er uopmærksomme når de færdes i byen.

Kampagnens mål er at ændre målgruppens adfærd med forebyggende tiltag, for at det bliver sværere for lommetyvene at udføre tyveriet. Kampagnen er netop skudt i gang og vil være synlig i bl.a. offentlig transport, på sociale medier, i TorvehallerneKBH og ikke mindst i byrummet med outdoor kommunikation og events.

KBH K har spurgt Københavns Kommune, hvordan erhvervslivet i byen kan være med til at påvirke, at kunder og besøgende i byen ikke bliver udsat for lommetyverier – for antallet af lommetyverier er desværre steget betydeligt det seneste år.

Anja Bolbroe, Fuldmægtig i Center for Byudvikling ved Københavns Kommune giver følgende råd til byens erhvervsdrivende omkring forebyggelse af lommetyverier mod kunder og besøgende både i og uden for forretningen:

“Det er en stor hjælp for politiet, hvis ansatte og indehavere i Københavns mange fine butikker er endnu mere opmærksomme på, om nogen opholder sig i butikken på anden måde end almindelige kunder. Især er det en kæmpe hjælp, hvis der er fokus på pinkode afluring hver gang en af jeres kunder betaler.”

“I butikker giver det rigtig god mening, hvis ansatte lige siger til kunden, at de gerne må bruge lidt tid ved kassen på at få pakket deres tasker, lukket dem og lagt mobil og pung i en lukket lomme, inden de shopper videre. På cafeer kan tjenere på en venlig og opmærksom måde lige nævne i forbifarten for kunder, der har mobiler og penge liggende på bordet, at det er bedst at have dem i jakken , fordi der KAN være lommetyve.”

“Det vigtigste er, at være opmærksomme både på mulige lommetyve, men især på mulige ofre for lommetyve som ikke lige har tænkt over, at deres værdigenstande er lidt for lette at hapse.”

Hvis man som erhvervsdrivende er interesseret i at synliggøre kampagnen i sin forretning, er der mulighed for at få kampagnemateriale i form af plakater eller postkort. Kontakt KBH K på info@kcc.dk hvis du er interesseret i at høre mere om kampagnen og få kampagnemateriale.