Sidebar

Børneteater kæmper for overlevelse i København

I 2015 besluttede kulturminister Bertel Haarder (V) og et blåt flertal, at gennemføre en omfordeling at statens midler til landets kulturregioner. Formålet med omfordelingen er, at kunne yde større støtte til kulturinstitutionerne i provinsen. Desværre er det samlede beløb for kulturstøtte ikke steget. Midlerne er fundet i støtten der ellers tilfalder kulturinstitutionerne i Københavns Kommune.

Omfordelingen af midlerne trådte i kraft i 2016, og har betydet, at flere københavnske kulturinstitutioner måtte til genindføre indgangsbetaling/brugerbetaling, her kan nævnes Nationalmuseet, Statens Museum for Kunst m.fl.

Den statslige omfordeling af midler rammer flere københavnske kulturinstitutioner, men især de små storbyteatre lider under beslutningen. En af dem er Zangenbergs Teater.

“En kulturinstitution i Indre By har selvsagt en svimlende husleje, som jo skal betales hver eneste måned. Det er dyrt at drive et teater kun en spytklat fra Nørreport St. Stort sagt ingen fonde støtter mursten – altså drift – men støtter derimod kunsten. Det efterlader et stort hul i mulighederne for at finansierer driften, og et teater skal virkelig opbygge et stærkt hold af private investorer for at holde skuden i vandet. Lige nu overlever vi på vores opsparet egenkapital – heldigvis er og har dette altid været en god forretning – men i fremtiden er vi afhængige af faststøtte til vores drift. Fordi vi tror på at det er vigtigt, at bevare et hus, som er indrettet til og for børn. Et hus som giver børn et forhold til det ”at gå i teatret”. Konsekvenserne af at lukke et børneteater i Indre By rækker vidt, og teatrets fødekæde er enkel: uden børneteater, intet voksenteater. Uden scener til børneteater, intet publikum til børneteater”, fortæller Thea Kulavig fra Zangenbergs Teater.

Zangenbergs Teater har i 39 år haft til huse i hjertet af København – først som turnéteater, siden i Tivoli, og de sidste 12 år i Pilestræde.Hvert år besøger mere end 20.000 private og institutioner teatret for at opleve scenekunst af høj kvalitet – både fra egen produktion, men også gæstespil fra hele Danmark. Mange familier og institutioner har haft teatret som stamsted i flere generationer og det er i følge Zangenbergs Teater selv enormt ærgerligt og svært at forstå, at en så historisk institution med et så attraktivt udbud af kultur og oplevelser for børn der bor i eller besøger byen, nu står til i værste fald at lukke hvis ikke der kan findes midler til driften.

Thea Kulavig fortæller, at Københavns Kommune har siden 1981 støttet Zangenbergs Teater med midler til driften, men valgte i april 2016 at fratage denne støtte. “Tendensen med at skære i kunst og kultur sker desværre over hele linjen i denne tid, og nu er vi nået til børnene. Zangenbergs Teater spiller en vigtig rolle i udveksling af scenekunst i Danmark, da den hvert eneste år huser gæstespil fra hele landet. Dansk børneteater er i løbet af de sidste 10 år gået fra at være lokalt forankret til, at være en eksportvare, der efterspørges – også internationalt – og der bygges i den grad broer til resten af verden i denne tid via kunsten. Danmark er kendt for sin høje kvalitet af børneteater, og med denne lukning mister mange producerende teatre i hovedstaden og resten af landet deres scene. I en kulturel hovedstad, der oven i købet satser på børnefamilier og kæmper for at holde dem i byen, virker det hovedløst at lukke ned for en kulturinstitution for netop børn. Samtidig tilfører dette teatre en masse værdi til Indre By i og med det besøges af publikummer – både private og institutioner – fra hele sjælland og resten af Danmark. Et publikum som nok går i teatret, men som også kombinerer det med strøgbesøg, en tur i Rundetårn ect.”

Zangenberg har i en årrække haft stigende tilskuertal, gode anmeldelser og en stor og fast publikumsskare. Men med omfordelingen af statens midler, har betydet, at Københavns Kommune har frataget teatret den faste støtte til Zangenberg og andre børneteatre i Indre By. I sidste ende kan det betyde, at man ikke længere kan tilbyde børneteater i Indre By.

Hos Zangenberg tænker man derfor kreativt for at sikre teatrets overlevelse. Den 10. juni kl. 12.00 afholder teatret en auktion, hvor huset fyldes med kunstnere, heri blandt Flemming Qvist Møller og Nulle Nykjær, som auktionerer rekvisitter, scenografiske genstande og andet bort. Derudover sælger teatret dagligt ud af de sidste 39 års udstillinger.