Sidebar

REN Kærlighed til KBH

En ren by skaber glade borgere, kunder og bedre vilkår for erhvervslivet.

I 2012 lancerede Københavns Kommune kampagnen REN Kærlighed til KBH. Initiativet tager udgangspunkt i at man sammen skaber det bedste renhold i byen når alle bidrager med en ekstra indsats. Københavnerstoltheden og kærlighed til egen by er budskaber i kampagnen som opfordrer til handlinger som skaber det rene, pæne og lækre København vi alle nyder godt af.

I 2017 sætter REN Kærlighed til KBH ekstra fokus på cigaretskodderne i byrummet. Kampagnen er blevet skudt i gang i uge 26 og uge 27 med plakater og GIFs på sociale medier og nudging i bybilledet der har skabt ekstra opmærksomhed om problemet. Cigaretskodder i byens gader er et problem året rundt, men i sommermånederne tager det til i byens parker og pladser. Hele sommeren sender REN Kærlighed til KBH derfor også sin ”Godtvejrspatrulje” ud til populære opholdspladser og uddeler lommeaskebægre og lommeposer.

Partnerskab

Det er dog ikke kun cigaretskodder der er et affaldsproblem i Indre By. De mange daglige besøgende i byen sætter sit aftryk, og REN Kærlighed er derfor glade for det daglige samarbejde med partnere som bidrager med en aktiv indsats for at reducere affald og skodder i byens gader.

KBH K er partner i REN Kærlighed til KBH sammen med bl.a. Espresso House, McDonalds, m.fl.  Som partner forpligter man sig til at stille askebægre til rådighed og ”feje for naboens dør”.  Partnerskabet mødes også i fælles partnermøder, hvor man deler viden og erfaringer og sammen søger at udvikle fælles løsninger på udfordringerne med affald i byens gader.

Deltag aktivt

REN Kærlighed til KBH opfordrer alle virksomheder til at tage ansvar for gaderne i vores by og sprede gode holdninger om affald videre til kunder og netværk. Det gør de blandt andet med mantraet ”fejning for egen og andres dør”, hvor de sætter fokus på, hvad den lille aktive indsats i hverdagen kan gøre af forskel på den lange bane.

Hen over sommeren kan man vinde en ladcykel ved at uploade et billede af et stykke skrald man samler fra gaden og smider i skraldespanden, i #takforskrald-konkurrencen som opfordrer alle københavnere til at samle et stykke skrald op og udfordre en ven til at gøre det samme.

KBH K ønsker at udbrede det gode budskab og få flere virksomheder til at støtte op om ren by, og om hvordan man eksempelvis minimerer udleveringen af emballage og samarbejder om at holde byen ren. Du kan læse mere om REN Kærlighed til KBH her.

Er du interesseret i at vide mere om partnerskabet eller hvordan du kan bidrage, så send en mail til info@kcc.dk.